Self Improvement

Waarom een webinar goed kan zijn voor extra inkomen

Webinars zijn ontzettend populair. Het kan ideaal zijn voor extra inkomen zonder je huis te verlaten. Weet jij veel over een bepaald onderwerp? Lees dan even mee!

Webinars

Een webinar is een live chat waar mensen in kunnen loggen, en jou kunnen horen en/of zien. Door middel van de chat kunnen zij vragen stellen. Weet je erg veel over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld het opvoeden van kinderen, geef daar dan een webinar over. Webinars zijn mega sales kanonnen, en hebben zichzelf enorm bewezen. Je kunt zo vaak een webinar geven als je wilt, maar normaal is ongeveer 1 tot 4x per maand.
Ben je al een vlogger, dan is dit voor jou extra makkelijk om erbij te doen, omdat je al gewend bent tegen een camera te praten.

Hoe geef je een goede webinar?

Kies een onderwerp en een headline met grote impact. Bijvoorbeeld, je geeft een webinar met dieet advies. Je kunt het dan “Dieet advies” noemen, of “De leugens en waarheid over het X dieet”. De tweede klinkt veel aantrekkelijker voor iemand die niet weet waar jij het over gaat hebben.
Een goed webinar duurt maximaal 1.5 uur en minimaal een uur. Je hebt ongeveer 10 minuten introductie, een kwartier eigen ervaring, een kwartier vragen en 5 minuten voor de afsluiting. Wil je bijvoorbeeld een e-book verkopen, of een cursus, of make up, neem dan ongeveer 10 minuten extra na de vragen om jou product te pitchen.

Er zijn verschillende systemen om een webinar mee op te zetten. Een goede is Adobe of Webinar Geek. De juiste software is essentieel om problemen tijdens het webinar zoveel mogelijk te voorkomen.Het maakt jou webinar ook effectiever en interessanter. Denk aan het delen van het scherm door de spreker, het organiseren van polls en de mogelijkheid om deelnemers ook iets te laten zeggen. Of zelfs de mogelijkheid om deelnemers in aparte, virtuele break-out rooms te laten samenwerken. Een simpelere manier van een webinar geven is het via YouTube live te doen, en die link te delen.

Presentaties

Presentaties moeten het verhaal visueel ondersteunen, maar de deelnemer ook echt betrekken, stimuleren en als het ware dat scherm in trekken. Houd daar als spreker rekening mee en zorg voor voldoende slides en visuals. Je wilt niet dat mensen te lang naar 1 beeld zitten te kijken, en ondertussen hun Facebook even checken, of nog erger, jou weg klikken.

Geef niet zomaar een webinar, zorg voor een script, eventueel iemand voor de chat en probeer het een paar keer uit zonder publiek. Een webinar kun je gratis weggeven, maar je kunt je lezers ook sociaal laten betalen, zij sturen dan bijv. een tweet, en kunnen daardoor inloggen op jouw webinar. Plaats een duidelijk inschrijfformulier op de voorpagina van jouw blog, of maak een aparte pagina aan. Uiteraard mag je ook gewoon geld vragen voor een webinar. Vooral als je bijvoorbeeld een training geeft.

Promoot de webinar vanaf ongeveer een maand tot een week van te voren. Ideaal zou zijn met een introductie video van ongeveer 1 minuut. Schrijf er een blog over, post het in je social media en je nieuwsbrief. Mensen moeten nieuwsgierig worden, maar niet het gevoel hebben dat ze iets opgedrongen word. 50% Van de mensen die zich hebben ingeschreven, komen niet op de webinar. Het is dus essentieel dat je het ook opneemt, en dat het teruggekeken kan worden op jouw site. Dit eventueel weer tegen betaling.

Et voila, een nieuwe inkomen stroom die je aan kunt boren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *